Vores mission er at skabe bedre bilister,
sikker trafik og miljørigtig kørsel

Bilisthåndbogen - Miljørigtig kørsel


 
Miljørigtig kørsel

Alle kan på en enkel og simpel måde spare mellem 15-30 % brændstof.

De fleste af os ved godt, at man ikke skal køre 60 kilometer i timen i andet gear, eller sidde og gasse op for rødt lys. Alligevel er der både penge og CO2-udslip at spare, hvis vi er lidt mere opmærksomme på, hvordan vi kører mest miljørigtigt.

Du skal naturligvis vælge en bil, som kører langt på literen, og tanke den op med det mest "grønne" brændstof. Derudover skal du f.eks. også huske at tjekke dæktrykket jævnligt.

Jo lettere bilen er, jo bedre. Så husk at fjerne tunge ting fra bagagerummet og afmontere tagbagagebæreren, når du ikke bruger den.

Miljøhensyn handler også om at holde bilen i god stand:
  • Overhold serviceeftersynene.
  • Tjek oliestanden med jævne mellemrum, så din bil kører så effektivt som muligt.
Hvis alle bilister i EU praktiserer miljørigtig kørsel ("ECO Driving") og kører med omtanke, sparer vi miljøet for 50 millioner tons CO2. Det svarer til 15 milliarder kroner i udgifter til brændstof.

Så hvis du vil lære at spare penge på brændstof og være med til at udlede mindre CO2, så bør du læse de følgende afsnit om miljørigtig kørsel, herunder:
  • Hvordan påvirker din kørsel klimaet?
  • Hvordan påvirker dine dæk og dæktryk klimaet?
  • Samt de 10 råd til, hvordan du spare på brændstoffet og reducere CO2-udslip
Hvordan påvirker din kørsel klimaet?

Nye biler udleder i gennemsnit 164 kg CO2 pr. 1000 km. Der er stor forskel på udledningen af CO2 fra de forskellige modeller. For hver 1000 km udleder de mest forslugende biler 444 kg CO2, mens den bedste model er nede på 109 kg. Det svarer til henholdsvis 5,4 og 24,4 km pr. liter.

En almindelig personbil kan spare 25 gram CO2 pr. kilometer, ved at sænke farten med 10 kilometer fra 120 til 110 km/t. Da danske biler kører omkring 10.000 millioner kilometer om året på motorvejene, vil CO2 besparelsen være ca. 250.000 tons pr. år.

Vores biler gør hverdagen let og behagelig. Men kørslen i biler er også en voldsom belastning for miljøet.

Næst efter energiproduktionen til opvarmningen af vores huse, så står transporten for den største CO2-belastning af miljøet, og personbilerne bidrager med mere end halvdelen af den udledning. Derefter kommer vare- og lastbiler og busser.

Vi er glade for vores biler. De seneste 15 år er der kørt 19 procent flere biler ud på vejene her i Danmark.

Hvis vi gav os til at tælle alle personbiler her i landet, så ville vi nå op på mere end to millioner, og de bidrager godt til CO2-udledningen. I 2005 sendte de danske personbiler 7 millioner ton CO2 ud i atmosfæren.

Hvordan påvirker dine dæk og dæktryk klimaet?

Hvis du ikke har det korrekte dæktryk, vil du forbruge mere brændstof. Derfor er det vigtigt, at du jævnligt tjekker dæktrykket. Du kan spare op til 5% i brændstofforbrug, når du har det rette dæktryk. Er det bare 0,5 bar for lavt forøges benzinforbruget med 2 - 3%.

Besøg servicestationen med det ene formål at tjekke bilens dæktryk, mindst en gang om måneden. Du får det ofte ikke gjort, når du tanker og har for travlt.

Lad f.eks. måling af dæktrykket være en normal procedure, når du kører bilen til vask.

Vær opmærksom på, at det anbefalede dæktryk kan ændres, når du skifter dæktype på din bil eller sætter smarte, brede fælge på, eller kører med meget bagage.

Læs afsnittet om dæk og dæktryk i bilens instruktionsbog, før du kører på servicestationen for at tjekke dæktryk. Så vil du kende din bils anbefalede dæktryk på forhånd, og du skal ikke stresse med at finde informationen, når du står med dæktryksmåleren i hånden. Mange nyere biler har oplysninger om det korrekte dæktryk placeret på en label på indersiden af tankdækslet.

10 gode råd til hvordan du spare på brændstoffet og reducere CO2-udslip!
1. Start bilen og kør med det samme
  • Start først bilen, når alle er klar

  • Det er unødigt miljøbelastende at starte motoren bare for at varme bilen op

  • Start motoren og kør. Du kan eventuelt overveje en motorvarmer, som hurtigt får motoren op på den ideelle driftstemperatur
2. Tomgang er tumpet
  • Sluk motoren, hvis du holder stille i mere end et minut

  • Sluk motoren, når du holder i kø eller skal vente

  • Desuden er tomgangskørsel over et minut forbudt i en række politikredse
3. Glidende kørsel sparer meget
  • Følg trafikken og prøv at være på forkant med hvad der sker forude. Jo mere jævn din kørsel er, jo mindre brændstof bruger du

  • Undgå unødvendige opbremsninger, overhalinger og hold afstand
4. Hold afstand. Det er mindre opslidende
  • Undgå hårde opbremsninger - de slider unødigt på både bil og nervesystem

  • Husk hver gang du er nødt til at bruge bremsen, er det et signal om, at du har brugt unødigt brændstof
5. Hastighedsgrænser er godt for miljøet
  • Når du kører på landevej og motorvej, er vindmodstanden den største brændstofsluger

  • Øger du hastigheden fra 110 til 130 kilometer i timen, bruger du nemt 20% mere brændstof

  • Ved at køre 80 km/t, istedet for 110 km/t, kan du spare op til 30% brændstof
6. Undgå unødige overhalinger og accelerationer
  • Kraftige accelerationer sender brændstofforbruget i vejret, så træd ikke for hårdt på speederen, når du overhaler. Omvendt skal du heller ikke trække accelerationen i langdrag

  • Træd ikke speederen i bund og giv ikke motoren mere brændstof end den kan bruge. Tryk speederen ca. halvt ned under acceleration.

  • En hidsig fartdjævel forurener ca. 10 gange mere med CO2 end en besindig bilist. Desuden er det skidt for økonomien, for du bruger meget mere brændstof, når du accelererer hårdt. Jævn kørsel er bedst. Hold omdrejningstallet så lavt som muligt, uden at motoren sejtrækker.
7. Hold bilen i gear, når du tager farten af
  • Let foden fra speederen i god tid og lad være med at koble ud. Når motoren holdes i gear, stopper indsprøjtningen af brændstof, så forbruget falder til 0.

  • Kører du på bakkede landeveje, skal du dreje af ved en afkørsel på motorvejen eller er der forhindringer forude, så sæt bilen i frigear og tril. Du vil blive overrasket over, hvor langt du kommer - ofte kan du trille en hel km uden at farten ryger helt ned, fordi du udnytter bevægelsesenergien. Husk dog, at der ikke må gå så meget sport i det, at du er til fare for andre trafikanter, fordi du triller for langsomt.
8. Kør i det rigtige gear
  • Du skal altid køre i det højest mulige gear, så du holder omdrejningstallet nede. Men pas på, at bilen ikke sejtrækker.

  • Start bilen, når den står i 1. gear og kom op i fart så hurtigt som muligt

  • Allerede ved ca. 55 km/t kan du skifte til 5. gear

  • Spring gerne gear over
9. Tænk, før du tænder for elektrisk udstyr
  • Begræns desuden brugen af diverse små "behageligheder", såsom klimaanlæg m.m., der alle er kraftige brændstofslugere

  • Tænd dem kun, når du virkelig har brug for det

  • El-bagruden øger f.eks. brændstofforbruget med et par procent, og klimaanlægget forhøjer med helt op til 10%, når det er rigtig varmt
10. Luk vinduerne og fjern unødig eksternt udstyr
  • Åbne vinduer øger vindmodstanden, så du bruger op til 5% mere brændstof

  • Fjern tagbagagebærere og lign. når du ikke bruger dem. De øger vindmodstanden og dermed benzin-forbruget.


Køreelev
Du får ubegrænset adgang til undervisning og teoriprøver
kr. 49,-
Generhverver
Hvis du har fået frataget kørekortet, og du skal bestå teoriprøven igen
kr. 49,-
Alle bilister
Vil du blive en endnu bedre bilist?
Test dig selv og undgå klip i kørekortet