Vores mission er at skabe bedre bilister,
sikker trafik og miljørigtig kørsel

Bilisthåndbogen - Bilens tekniske data


 
Hvad er ABS-bremser?
  • ABS står for Anti-Blokerings-System. Det betyder, at hjulene ikke blokerer, selvom du træder nok så hårdt på bremsepedalen. Det det vil sige, at du kan lave en katastrofeopbremsning uden at blokere. Dette gør, at bremselængden forkortes i forhold til en katastrofeopbremsning, hvor hjulene blokeres. Desuden kan du styre samtidig med, at du laver en katastrofeopbremsning. Du kan nemlig kun styre bilen, så længe forhjulene roterer. Blokeres de, vil bilen bare køre ligeud.

  • Systemet er opbygget på den måde, at der ude ved hjulene sidder en lille føler, som hele tiden registrere om hjulet drejer rundt. Denne føler får utrolig mange impulser hvert sekund, men er der pludselig ingen impulser fra det ene hjul (eller flere), betyder det, at hjulet står stille. Det må de ikke ifølge ABS-enheden. Derfor åbnes for en ventil i ABS-blokken, således at bremsetrykket ud til det hjul, hvor impulsen mangler, bliver sænket, indtil det igen roterer og der er impuls.

  • Alt dette foregår i brøkdele af sekunder. Har du lige fået en ny bil med ABS-bremser, og har du aldrig prøvet, hvordan en bil opfører sig, når ABS-systemet træder i kraft, anbefales det at prøve det på et stykke vej, hvor der ikke er andre trafikanter. Pedalen begynder pludselig at hoppe og larme lidt. Det er noget den skal, for det betyder kun at ABS-bremsen fungerer. Det er godt at kende følelsen, så du ved, at der ikke er nogen fejlfunktioner.

  • Skulle der pludselig opstå en fejl i ABS-systemet, vil kontrollampen herfor lyse i dit instrumentpanel. Det er ikke ensbetydende med, at bilen ikke kan bremse. Det eneste, der sker, er at bilen vil blokere, hvis du træder for hårdt på bremsepedalen. Den vil reagere nøjagtig som en bil uden ABS.

  • Blokeringsfri bremser (ABS) er således en stor gevinst for trafiksikkerheden. Når hjulene ikke låses under opbremsning, bevares bilens stabilitet, og det er muligt at styre uden om en forhindring, uden at bilen skrider ud.
Hvad er ESP/ESC?
  • ESP - Electronic Stability Program er et system som er opfundet af Bosch - det er derfor et registreret varemærke. Andre fabrikanter har opfundet et lignende system, som går under betegnelsen ESC, Electronic Stability Control.

  • Systemet registrerer ratudslag og sammenholder disse data med bilens bevægelser, herunder overstyring (bagvognens udskridning) og understyring (forvognens udskridning).

  • Hvis ESP - systemet registrerer en udskridning, vil det fordele motor- og bremsekraft ud på de enkelte hjul. Stabiliteten vil herefter blive genoprettet, så at sige automatisk.
Hvad er ASC?

Bilen har desuden TCS antispin (Traction Control System). TCS systemet arbejder sammen med ECU’en og i tilfælde af hjulspin begrænses luftmængden til motoren ved at gaspjældet lukkes en smule. Dette kan lade sig gøre, fordi speederkablet er vundet op på en spole i enheden, som kan spole kablet ind og ud, for at forlænge det i tilfælde af at spjældet ønskes lukket. System arbejder også sammen med ABS systemet, på den måde at TCS systemet benytter de samme hjulsensorer til at detektere hjulspin, og ved at anvende ABS systemets evne til at bremse et hjul ad gangen i tilfælde af hjulspin. Sidstnævnte sker dog kun under hastigheder på 30 km/t. Over 30 km/t reguleres kun gasspjældet.

Hvad er Fuel-cut-off?
  • Hold bilen i gear under nedbremsning, og udnyt fuel-cut-off, når du skal stoppe for rødt lys, svinge mv. I en moderne bil stopper benzinindsprøjtningen, når speederen slippes, og bilen holdes i gear.

  • Dette kaldes fuel-cut-off. Forbruget vil derfor falde til nul, og i 4. eller 5. gear triller bilen næsten lige så langt, som den ville i frigear.
Hvad er EBA?

Elektronisk bremseassistent. En bremseassistent mærker, hvis føreren træder forholdsvis hurtigt og hårdt på bremsepedalen og øger straks trykket til det maksimale (så ABS-bremserne træder i funktion). Det er nemlig sådan, at de fleste førere ikke får øget pedaltrykket hurtigt nok, selv om der er tale om en nødsituation.

Køreelev
Du får ubegrænset adgang til undervisning og teoriprøver
kr. 49,-
Generhverver
Hvis du har fået frataget kørekortet, og du skal bestå teoriprøven igen
kr. 49,-
Alle bilister
Vil du blive en endnu bedre bilist?
Test dig selv og undgå klip i kørekortet